garasjeport

I de siste årene er kravet til at garasjeportene skal være sikre i bruk, blitt et viktig element. Dette har resultert i at man gjerne etterkommer den standard som er satt for garasjeleddporter i EU. Dette innebærer blant annet at man ikke skal kunne komme i klem mellom seksjonene, under garasjeporten, bedre avskjerming langs veggskinnene, torsjonsfjærer og en mekanisme som hindrer garasjeporten å gå ned ved wire- eller fjærbrudd. Sikkerheten er også skjerpet for bruk av automatiske garasjeportåpnere. Tidligere var det normalt å kunne justere trekk- og skyvkraften manuelt, noe som kunne påføre skader med døden til følge. Moderne garasjportåpnere har innebygd en egenskap for automatisk kraftbegrensning, slik at personskade utelukkes.


Klemsikringen skal virke slik at hvis porten møter motstand (veldig liten) så skal den stoppe og deretter returnere (opp). Videre skal det være en innebygget funksjon som gjør at man får åpnet porten om strømmen skulle gå (ref evakuering).


 


Eksempel på fjernkontroll







Hvordan operere porten (innenfra uten fjernkontroll)

Klikk på bildet.

I følge servicefirma bør/må bryteren ikke brukes. Sett en planke foran den ene sensoren for at porten skal stå i åpen stilling. Planken står i nærheten av sensoren. Altså: bruk bare knappene OPP/NED.







Rutiner for kontroll av port/klemsikrings-funksjonen ivaretas av serviceavtale.